butterfly3.gif
Glitterfy.com - Glitter Graphics

 

 Mulla on nyt tätä pisteen merkkaamista takana 65 päivää elikkä tämä päivä on 66. jo vuorossaan. Yllättävän helppoa tämä on ollu pientä kyllästymistä lukuunottamatta. Mie olen ollu nuorena tosi taitava pudottaan painoa, mutta sen painon pitäminen onkin ollu eri juttu. Nyt on kauheen turvallinen olo ko tän Painonvartijoiden ohjelman mukaan menee, tietää et ei tarvihe olla nälkäkuurilla ja kaikkea saa kohtuudella syödä. Tässä oppii tekemään terveellisiä valintoja ja oppii syömään kohtuullisia ruokamääriä elikkä painon hallintakin on sit helppoa ko ei ratkea vanhoihin tottumuksiin.

Mua ei ole lihottanu raskaudet (päinvastoin, mie oon laihtunu), eikä roskaruoan syöminen, eikä sipsit eikä limukat eikä viinerit eikä ... . No, mikä mua on sit aikoinaan lihottanu:

  • LIIAN PITKÄT RUOKAVÄLIT

Silloin kun syö liian harvoin  ja nälkä pääsee kasvamaan liian suureksi, niin herkästi tulee napsittua suuhunsa mitä sattuu jo ruokaa laittaessa. Töihinkin kannattaa ottaa kahvitauolle pieni välipala mukaan et sit ei kauhea nälkä yllätä iltapäivällä kotia tullessa. 3-4 tunnin välein kannattaisi syödä.

  • LIIAN SUURET RUOKAMÄÄRÄT KERRALLA

Tämä myös liittyy tuohon edelliseen elikkä ko nälkä on suunnaton tulee syötyä älyttömiä annoksia. Mulla oli myös tapana yhteen väliin se, et tarjosin lounaalla liikaa eri lisukkeita ja sehän on tutkittu juttu et jos on tarjolla paljon erilaista niin silloin tulee syötyä enemmän. Nykyään mulla on paljon vähemmän tarjolla ja ruokaa ottaessa lautasmalli tiukasti takaraivossa.

  • LIIALLISET MÄÄRÄT HERKKUJA KERRALLA

Hyvin monta kertaa kauppareissulla ostettiin suklaata tai joku karkkipussi ja se tuhottiin sit heti kerralla. Makeaa tuli syötyä stressiin aikamoisia määriä. Pullaa jos leivoin niin 4-5 pullaa saatoin vetää naamaani tuosta vaan tai lättyjä jos paistoin niin samanmoiset määrät meni alas niin että hujaus vaan. Nykyään riittää paljon paljon vähemmät määrät eikä edes haluta lisää. Jos jaksaa 10-15 min. sinnitellä makean- tai suolaisenhimon iskiessä niin se menee ohi.

  • LIIKUNNAN PUUTE ELIKKÄ KULUTUS MINIMISSÄ

Liikuntaa olen harrastanut aina hyvin epäsäännöllisesti. Joitain kuntoiluinnostuksia on tullu, mutta ne on sit jonkin ajan päästä laantuneet. Tuo kuntopyörän osto 3 vuotta sitten oli kyllä kultakimpale, sillä on tullut säännöllisesti poljettua. Voi samalla katsoa lemppariohjelmaa ja polkea, mie nykyään poljen n. 45-50 min. ennen saunaan menoa. Kyllähän liikkumisesta pitäis tulla elämäntapa, 3-4 x viikko on mulle sopiva määrä. Jo pelkästään nivelten takia pitäis tätä ruohoa saada menemään suuntaan ja toiseen.

  • TUNNESYÖMINEN

Mie oon ollu aina tunnesyöppö, niinko hirveen monet meistä. Oon syöny iloon, suruun, stressiin, pitkästymiseen, väsymykseen ... tuo väsymys on lasten syntymisen jälkeen ollu se suurin lihottaja. Leivonnaisia ja karkkia aina päiväkahvilla niin johan äitikkä oli pirteä (vähän aikaa). Sokerilla on vaan semmonen paha vaikutus et nostaa raketin lailla verensokerin ylös ja tunnet olevasi elämäsi kunnossa ja sit hetikohta se sama sokeri laskee raketin lailla alas ja taas oot siinä samassa tilanteessa mistä lähdit. NOU HYVÄ! Huimaukseen ja heikoutukseen kannattaa muuten kokeilla suolaa, juoda vaikka kivennäisvettä tai syödä ruisleipää. Omien lasten kanssa olen yrittäny toimia toisin eli en tarjoa karkkia tai syömistä lohdutukseksi enkä tyrkytä ruokaa.

Nämä nyt tässä äkkiseltään tuli mieleen. Tähän loppuun ilmoitusluontoinen asia: mulla ei enää reidet hinkkaa toisiinsa kävellessä ja varjoa ko katsoo niin valo näkyy läpi !!!!!!!!! JES!

 

Tinkerbell_9.gif
Glitterfy.com - Glitter Graphics