1242307252_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

 

Tänään tein ison padallisen karjalanpaistia. Mulla on sukujuuret isänpuolelta Karjalassa ja tämä on sen vuoksi mulle ihan kansallisruokaa :)! Nyt jo muutaman vuoden aljan olen käyttänyt tässä pelkästään possunulkofilettä; hyvää naudanlihaa oli jossain vaiheessa vaikea löytää ja ne valmispakkaukset, missä lihat on leikottu valmiiksi ovat mielestäni niin surkeita tai sit mie vaan oon niin ranttu ;). Tästä satsista tulee 15 annosta (meän porukalle 3 ruokaa) ja 1 annos/2,5 pistettä.

OHJE:

1kg 400g porsaanulkofilettä kuutioina

vettä

2 isoa sipulia tai 3-4 pientä

4 porkkanaa

2 lihaliemikuutiota

3 laakerinlehteä

pippureita

suolaa

  1. Ota liha hyvissäajoin lämpenemään huoneenlämpöön. Pyyhi liha kuivaksi ja leikkaa se sopiviksi kuutioiksi.
  2. Kuori porkkanat ja sipuli.
  3. Ruskista lihat ainakin kolmessa erässä ja laita uunipataan. Lisää vettä sen verran että lihat peittyvät.
  4. Lisää liemikuutiot, pippurit, suola, laakerinlehdet, porkkanapalat ja puolitetut sipulit.
  5. Laita uunipata 200 asteiseen uuniin ja paista karjalanpaistia n. 2 tuntia.

Haudutetut liharuoat ovat minun suurinta herkkua. Tämähän oli ennen vanhaan juhlaruokaa ja tätä tarjosin muuten miekin omissa valmistujaisjuhlissani loppuvuodesta 2004. Lisäkkeenä oli silloin mm. rosollia ja italiansalaattia,  alkukeittona oli lipstikkakeitto valkosipulipatongin kera.