1243259513_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

 

Lauantaina keitin pitkästä aikaa hernekeittoa. Mie oon muuten hokannu et näitä kuivattuja herneitä on jotenkin käsitelty tai sit ne on eri lajiketta ko ennen vanhaan. Ennen keittoa sai keitellä vaikka kuinka kauan ja sit siitä tuli herkästi hyvin paksua, nykyään keitto on valmista jo hetkessä ja ei oo niin täyteläistä. Tästä ohjeesta laskin tulevan 9:lle ja 1 annos/4,5 pistettä.

 

OHJE:

500g kuivattuja herneitä

n. 2 litraa vettä

400g kevyt jauhelihaa 10%

1 sipuli

2 lihaliemikuutiota

mausteita: suolaa, pippureia, yrttisuolaa, sinappia

 

  1. Huuhtele herneet lävikössä. Laita ne turpoamaan veteen edellisenä iltana.
  2. Laita keitto kiehumaan. Kuori päälle tuleva vaahto pois. Lisää keittoon lihaliemikuutiot ja pippurit. Anna kiehua lähes kypsäksi.
  3. Paista paistinpannulla sipuli ja jauheliha, mausta yrttisuolalla. Lisää liha-sipuliseos keittoon ja sinappi.
  4. Anna keiton vielä kiehahtaa ja lisää tarvittaessa vettä ja mausteita.

 

Mie olen aina keittänyt hernekeiton itse ja niin tehtiin myös minun lapsuuden kodissa. Monen kaverin kodissa lämmitettiin keitto säilykepurkista ja minusta se oli jotenkin outoa ja mua ällötti ne seassa killuvat valkoiset ihrapallurat. Mie olen aina keittänyt keiton jauhelihaan, jotenkin se vaan istuu parheiten mun suuhun :).